sunnuntai 26. tammikuuta 2014

'Ääni', kuulenko mä sut?

Olen taas ollut kirjoittamatta. Olen aloittanut tekstiä, mutta myöhemmin pyyhkinyt sen tai jättänyt kesken. Nyt yritän kirjoittaa edes jotain...

Olen taas A-osastolla, sillä en pärjännyt B:llä...

Torstain hoitokokouksessa B-osaston lääkäri olikin yhtäkkiä aivan erilainen kuin päivystyksessä ollessani. Hän halusi siirtää minut heti takaisin A-osastolle, joko vapaaehtoisesti tai tarkkailuun (eli mulla ei ollut kauheasti vaihtoehtoja). Sillä edellinen ilta/ yö oli ollut kaaottinen. Olin taas kuristellut itseäni kuulemma kolmeen kertaan (itse muistan vain kaksi?). Mutta ei siitä sen enempää, sillä en itse edes muista siitä paljoakaan, eikä sillä ole enää paljon väliäkään..

Viime päivät ovat olleet aika vaikeita. Eilinen tosin jostain syystä hieman muita helpompi. Ainoa, etten saanut nukahdettua kuin vasta kolmen aikaan aamuyöllä, ja näin ollen jo pelkkä uneen pääseminen ahdisti, sillä siitä ei meinannut tulla mitään. Mulle oli annettu vaikka minkälaisia lääkkeitä, mutta silti olin aivan pirteä. -Miten turhauttavaa.

Olen nukkunut viimeiset kaksi yötä avoimin ovin erkassa (eristyksissä). Ahdistus on ollut niin kovaa ja 'ääni' on huudellut täysillä päässäni. Mutta viime yön olin lähinnä sen takia erkassa, että huonekaverini saisi nukuttua, ettei mun edes takas ramppaaminen sänkyyn ja sängystä pois, rikkoisi hänen untaan.

Perjantain hokossa sain lääkäriltä käteeni vihkosen Sisäinen ääni -opas ääniä kuuleville ja heidän omaisilleen. Ja tuon vihon luettua, mä olen alkanut miettimään, että ehkä mä sittenkin oikeasti kuulen ääniä. Ehkä. Ainakin tunnistin vihosta piirteitä itsestäni ja 'äänestäni'. Ja nyt minusta tuntuu, että olen saanut selityksen 'äänilleni'. Mutta toisaalta olen hämmentynyt. Voiko se pitää paikkansa? Entä, jos vain kuvittelen kaiken? Entä, jos mä itse muokkaan ajatukseni sellaiseen muotoon, että ne tulee 'ulos' ikäänkuin äänenä? Entä, jos mä valehtelen? Etten oikeasti kuulekaan mitään.. Että haluaisin kuulla, mutta oikeasti en kuule? Että haluaisin vain löytää selityksen äänilleni? Kysymyksiä, ajatuksia; paljon sellaisia, tyhmiä, älyttömiä ja järjettömiä sellaisia. Mikä mulla on? Kuka sä oot 'ääni' ja millanen sä oot ja mistä sä tuut? Mikä on totta? Kuulenko mä sua, 'ääni'?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti