lauantai 4. tammikuuta 2014

Mistä ne 'äänet' tulee?

Väsyttää liikaa ja haluisin nukkua, mutten pysty: liikaa ajatuksia päässä. Mietin, mikä mulla on. Mikä on tän kaiken nimi, tän sairauden nimi? Haluan tietää. Tunnen olevani hukassa, vielä enemmän hukassa ku hoitohenkilökuntani. Kun olen puhunut osastolla 'äänistäni', siitä joka sanoo, että mun pitää kuolla, että mä en saa elää, että se 'ääni' huutaa mulle..osastolla ollaan oltu hämillään ja eivät tienny kuulenko niitä ääniä vai en. Olen itsekin niin sekaisin, etten minäkään enää tiedä jos kukaan muukaan ei tiedä. Jos kerran ammatti-ihmiset ovat hämillään, niin itse olen vielä enemmän hämilläni. Mikä mua vaivaa? Mikä mulla on? Kuulenko mä ääniä? Kuvittelenko mä kaiken? Mistä ne 'äänet' tulee? Miksi ne huutaa mulle? ...mä olen hukassa tälläsessä ajatussekasorrossa.

Olen puhunut parhaalle kaverilleni paljon tästä 'äänestäni'. Monesti olen myös kysynyt häneltä selitykseni jälkeen, että "kuulostanko mä ihan hullulta?" Olen itse niin pihalla tän asian kanssa, ja selittäessäni tätä asiaa hänelle, kuulostan omissa korvissa hullulta, psykoottiselta, sekavalta. Mutta joka kerta paras kaverini vastaa, että kuulostan enemmän siltä, että mulla ois joku jakautunu persoona. Olen myös aiemmin tutkaillut ja miettinyt tätä asiaa, mutta nyt yöllä selailin netistä asiaa vielä lisää. Ja mulla on sellanen olo ja ajatus, että mulla saattaa olla dissosiatiivinen identiteettihäiriö. (Mikä kamala sanamelska). Ainakin tosi monet sen oireet sopii mulle, tunnistin itsestäni hyvin sen. Tuntui, että löysin selityksen 'äänelleni', että tähän on nimi.

 DID:in oireita on mm.
-Vähintään kaksi eri persoonaa [sopii muhun], jotka saattavat olla tietoisia toisistaan muttei välttämättä; saattaa kuulla toisen äänen [sopii]; eri persoonat saattavat keskustella keskenään [sopii]; eri persoonat vaihtelevat henkilössä ja eri persoonat säätelee toimintaa eri tavalla [sopii]; ....voisin jatkaa tätä listaa loputtomiin....
-Muistihäiriöitä [sopii]; aukkoja muistissa, jopa vuosien aukkoja muistissa [sopii]
-DID:n on yleensä aiheuttanut pitkään jatkunut trauma, mahdollisesti useiden vuosien ajan jatkunut trauma [sopii]
-Liitännäisoireet tavallisia, mm.: masennus, ahdistuneisuus, syömishäiriö, pakko-oireet [sopii sopii sopii sopii]
- DID potilas on reagoinut aiemmin huonosti tai ei lainkaan lääkehoitoihin, osastohoitoon, terapiaan yms. Ettei mikään ole oikein auttanut. Ja lääkehoidossa, ei apua isommillakaan annoksilla. [valitettavasti sopii]
En jaksa nyt enempää jatkaa tuota listaa. Ja kirjoitin sen, sillä kielellä miten itse ymmärsin sen asian, joten ei ole mitään "lääkäritekstiä".

Mutta nyt mua hämmentää. Olen kujalla. En tiedä saanko tänä yönä ollenkaan nukuttua. Pää on niin sekaisin. Väsyttää, itkettää, hämmentää samaan aikaan, ja olen peloissani. Jos se 'ääni' olen minä, tai tottakai se olen minä, niin sittenhän se tarkoittaa, että MINÄ haluan kuolla. MINÄ olen se joka haluaa satuttaa itseäni, tuhota itseäni ja tappaa itseni. Se olen minä. Olenko minä siis sekä hyvä että paha? Miksi se 'ääni' haluaa tappaa itseni kun minä, se toinen puoli, ei halua? Kumpaa puolta mun pitäisi kuunnella? Jos sitä 'ääntä' ei saa tapettua sen toisenkin puolen ollessa elossa, pitääkö mun silloin tappaa molemmat puolet, jotta se 'ääni' kuolee? Eli toisin sanoen mun pitää tappaa itseni, jotta se 'ääni' hiljenee. Ja jos se on ainoa keino hiljentää se, silloin mulla ei taida olla hirveesti vaihtoehtoja, sillä en usko, että kestän tätä tulitaistelua enää kovin pitkään. Mä olen väsynyt. Niin väsynyt, että se hyvä puoli alkaa haluta luovuttamaan...

Kolmelta olis terapia tänään, toivottavasti herään herätyskellooni jos satun nukahtamaan. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun missaan terapia-ajan...

Sekavaa tekstiä, ajatusmyrskyä, paljon kysymyksiä, hämmennystä ja kourallinen epätoivoa ja pelkoa... Siitä on tämä yö tehty.

2 kommenttia:

  1. Hei, tulin vastavierailulle :) Olisin luultavasti kadonnut mitään kommentoimatta ja tullut aina välillä kurkistelemaan, mitä sinulle kuuluu. Mutta tuli mieleeni, että ootko lukenut Winonan blogeja? Hänellä on siis sekamuotoinen dissosiaatiohäiriö, hänen blogeistaan saattaisit kenties löytää jotain selviytymiskeinoja tai ainakin toivoa siitä, että dissosisaatiohäiriön kanssa voi pärjätä :) Molempiin hänen blogeihin löytyy linkit http://www.blogger.com/profile/09284123246755039680

    Jos Sinä et halua tappaa itseäsi, älä kuuntele sitä ääntä! Uskoisin, että siitä voi päästä joskus kokonaan eroon, mutta se vie varmasti aikaa. Mutta sen kanssa voi oppia myös elämään kuuntelematta sitä. Älä luovuta, kyllä sä vielä kestät!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos viestistäsi(: En ole lukenut Winonan blogeja, joten täytyy käydä katsomassa!
      Kiitos mukavista sanoistasi.

      Poista